Klage til systemet
Eg er studentrepresentant i
insituttstyret ved Institutt for nordiske og lingvistiske studium
(ILN). I eit av sakspapira til førre møte, kunne eg lesa følgjande
(mine uthevinger):
"Instituttstyret
vedtok i 2010 en handlingsplan for å bedre instituttets økonomiske
situasjon. I henhold til denne har det blitt strammet inn på
valgfriheten i studietilbudene ved å redusere antall
undervisningsemner til et minimum.
Det arbeides med studiekvaliteten for å få flere studenter gjennom
på normert tid og redusere frafallsprosenten, i tillegg til
målrettede tiltak for å øke studentrekrutteringen.
Antall
timer undervisning som gis pr. emne og evalueringsformer har også
blitt gjennomgått og redusert.
Disse tiltakene vil redusere behovet for timelærere og derigjennom
kostnadene. Samtidig har tiltakene som siktemål å få opp
gjennomføringshastighet og redusere frafall hos studentene som følge
av mer strømlinjeformete
studietilbud.
Tiltakene vil på sikt bidra til å frigjøre
ressurser som
kan brukes på andre inntektsgivende aktiviteter (salg
av tid til eksterne forskningsprosjekter,
mer tid til forskning etc.) "
Som
studentrepresentant kan eg ikkje seia meg nøgd med dette. Men eg
trur ikkje det er rett å retta misnøya mot ILN, og difor sa eg heller ingenting om dette på møtet. Instituttet går
med økonomisk underskot, og ingen av andleta på instittstyretmøtet
ser ut til å gjera desse prioriteringane med glede.
Om
eg forstår det rett, er det primært to ting eit fattig institutt
kan gjera for å få bukt med pengeproblema. Det eine er å få flest
mogleg studentar til å fullføra på normert tid, det andre å få
dei vitskapleg tilsette til å driva forsking knytt til eksterne
aktørar.
Her er eit system som tvingar instituttet til å "frigjera
ressursar" som opphavleg var gjevne til studentane. Dei
vitskapleg tilsette kan ikkje sløsa bort tida på undervisning, dei
må ut i verda og tena pengar. Det er absurd å argumentera for at
færre undervisningstimar, emne og evalueringsformer kjem til å
forhindra fråfall og treig progresjon blant studentane. Studentane
treng mykje undervisning for å koma i mål med gradane sine.
Korleis går samarbeidet mellom forskarar og eksterne aktørar
føre seg? Dette veit eg lite om, men eg fryktar at den akademiske
fridomen er truga av at dei vitskapleg tilsette er avhengige av
ekstern støtte. Eg synest det høyrest ut som eit risikabelt
prosjekt å legga utforskinga av språket, litteraturen og historia
vår i hender som ikkje lev i denne fridomen.
ILN
sine fagfelt høyrer til i kategorien humanstisk forsking. For dei
som liker å tenkja på nytte og målbare resultat, har me ein god
del å tilby. Og eg har ei kjensle av at det er slik dei eksterne
aktørane liker. Men når det gjeld humaniora, må ein ha to tankar i
hovudet på same tid, for humaniora er meir enn nytte. Humamiora
utforskar kulturen vår, ikkje fordi me dette er noko ein kan tena
seg rik på, men fordi menneska treng å kjenna seg sjølve. Menneska
kan ikkje ta seg råd til vera uvitande om sin eigen kultur. Me kan
ikkje risikera å redusera den akademiske fridomen så mykje at denne
utforskinga stansar opp.
Kvar
skal eg så gå med klagen min over tilstanden til tinga? Eg trur eg
må velja meg sjølve systemet som syndebukk. Systemet er ein
vanskeleg diskusjonspartnar, og sjansen er stor for at eg vert
ståande att med eit etos som seier at eg er ein idealistisk og litt
naiv student. Men nokon må ta på seg oppgåva det er å fremma
ideala, for elles gløymer folk at dei eksisterer, og at dei er moglege å strekka seg etter. Kven gjer det betre enn studenten som framleis ikkje er
inflitrert i systemet?
Kommentarer