Koss e det du koga?
Overskrifta
er henta frå Tønes sin song "Sånn koga eg" som eg hadde
gleda av å høyra live på Rockefeller denne helga. Det er omtrent
berre nokre o-endingar som skil dialekta mi frå hans, så det gav ein smule heimlengt. Tønes dreg kvardagsfrasane fram i lyset og
viser dei fram i all deira alvor og komikk. I songen "Sånn koga
eg" er det ei røyst som kjem med velmeinande kokeråd. Til
dømes: "du må sedda låget litt på skrå" og, "du
må ha ei større gryda", og eg kjenner meg altfor godt att i
denne påpasselege (irriterande og mildt kritiserande) røysta. Mot
slutten av songen gjer eget opprøyr:
bruge
samme teknikk på alt
eg
sedde bare på så det stenne og trekke litt,
bittelitt
varme så vidt du kjenne någe
så
sedde eg på follt, heilt på follt,
bare
la det koga opp fosskoga de siste fem minuttane,
bare
skrua heilt, foll goffe, bare la det koga opp,
bare
la det renna øve, bare la det renna,
sånn
koga eg
(Ein
god del tekstar og tabs frå Tønes er tilgjengelege på den gode
sida nortabs.net)
Med
denne introduksjonen vil eg koka saman eit essay om mat på mitt eige
vis. Eg har nett lese "Alice B. Toklas kokebok". Toklas er
ein kresen kokk. Ho er amerikanar, men budde lenge i Frankrike. Saman
med kjærasten sin, Gertrude Stein, utforskar ho Frankrike sine
kulinariske gleder i fyrste halvdel av 1900-talet. Gertrude Stein
ville at Alice B. Toklas skulle skriva ein sjølvbiografi. Det gjorde ho
ikkje, men ho skreiv ei kokebok. Grunnen til at eg har lese denne
kokeboka så å seia frå perm til perm, er at ho er krydra med
historier frå liva til menneska som åt maten. Ein får vera med dei
to kvinnene når dei køyrer rundt og er frivillige hjelparar under
fyrste verdskrigen, ein får oppleva glade dagar i kunstnarmiljøet i
Paris (Toklas lagar til dømes ein fargerikt pynta fisk til Picasso
som Picasso sjølv meiner at ho heller burde ha laga til ære for
Matisse), ein får reisa rundt til små gourmet-restaurantar på
landet, og ein får ta del i matrasjoneringa og svartebørshandlinga
under den andre verdskrigen. Det siste kapitlet er ein hyllest til
kjøkkenhagen ved sommarhuset deira. Toklas skriv at kjøkkenhagen
var ein fulltidsjobb, så då snakkar me ikkje berre om eit par radar
med jordbærplantar!
Oppskriftene
er fulle av smør, fløyte, rømme og alt som godt er. Det er
dessutan tydeleg at alkohol kostar langt mindre enn det gjer på
polet i Noreg, for det er ikkje måte på kor mykje vin og brennevin
ein skal ha i nokre rettar. Koketida er som regel lang. Altfor lang
for det vesle tolmodet mitt. Ofte må ein gjera mykje meir med kjøtet
enn det eg er van med, eg som kjøper ferdig kverna kjøttdeig i
butikken. Oppskrifta som startar på føljgande vis, kjem eg nok
aldri til å prøva meg på: "Skjær din belgiske hare!! i passe
stykker." [sic]. Ein annan rett eg vel neppe kjem til å laga er
"Haschich fudge". Sjølv om ein unekteleg får lyst til å
bevega seg i loven sine randsoner når Toklas skildrar kakene på
følgjande vis: "Eufori og strålende latterkuler, ekstatiske
drømmerier og personlighetsutvidelser på flere, samtidige plan kan
man rolig vente seg."
Mat
definerer sosiale situasjonar, mat får sansane våre til å fryda
seg, og til slutt, så blir maten til oss sjølve. Toklas gjev maten
den æra maten burde få. Eg skulle ønska eg hadde tid og pengar til
å laga mat som Toklas, sjølv om helsepropagandaen nok ville ha fått
meg til å redusera litt på feittet. Sånn burde ein koka!
Men
eg kokar ikkje med den same fridomen, for når eg lagar mat, er
eg redd for at eg gjer noko som ikkje er etisk forsvarleg. Nyleg såg eg ein dokumentar om amerikansk industrilandbruk.
Sjåaren fekk innblikk i ein industri utan respekt for anna enn
pengar. Dyr vart handsama som ting, kjøt og plantar vart behandla
med kjemikaliar som ikkje har noko å gjera i maten vår, og ein dyrka fram lite berekraftige monokulturar. Sjølv om eg har eit
betre inntrykk av norsk matproduksjon, så er alle avhengige av den globale, kapitalistiske matproduksjonen der det høgste målet er økonomisk
vekst. Effektivitetsmantraet har ein tendens til å kollidera med kravet om å
handsama dyr med den respekten eit levande vesen fortener, og med
ønsket om å verna matjorda og økosystemet frå skadelege
kjemikaliar og utarming. Det er dessutan verdt å stilla spørsmål ved om den maten som blir produsert er bra for kroppane våre. Kva for eit tilsettingsstoff vil framtida visa oss at var skadelege for oss?
Så
når eg handlar mat, er alt dette med i medvitet mitt. Eg gjer nokre
tafatte forsøk på å kjøpa økologiske egg og grønsaker. Eg
kjøper nesten aldri kjøt, for sjølv om norske bønder truleg
handsamar dyra sine med litt omtanke, så er det andre omsyn ein
også må ta med i reknestykket når ein et kjøt. Det krev mykje
meir ressursar å produsera kjøt enn det tek å produsera grønsaker.
Kor stor del av det jorda kan bera fram har eg rett til å putta i
meg?
Eg
skulle ønska eg kunne laga mat som Toklas som utelukkande gler seg
over alt det gode som er. Men ein kjem ikkje utanom at mat er
politikk. Når Tønes kokar, er det eit lite, sosialt opprøyr. Når
eg kokar, bør det vera ei lita, politisk markering. Korleis
kokar eg? Tja, eg burde heilt sikkert koka annleis, men eg kokar i
det minste alltid med lokk!
Kommentarer